Fejlődik a jelnyelvi tolmácsszolgáltatás - KONTAKT Tolmácsszolgálat

Fejlődik a jelnyelvi tolmácsszolgáltatás

2018. november 10. KONTAKT üzemeltetés

Hat új állással gazdagodott a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége által működtetett – Euró­pában is egyedülállónak számító – KONTAKT szolgáltatás, amelynek keretében jelnyelvi tolmácsok segítik a hallássérülteket. A fejlesztés nyomán akár huszonnégy órán keresztül is működtethető lesz a rendszer.

kontakt-20181109-jelnyelv-napja

Vitályos Eszter és Kósa Ádám a magyar jelnyelv napján átvágja a szalagot (Fotó: Papajcsik Péter). A KONTAKT életünk részévé vált – jelentette ki Kósa Ádám, a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ) elnöke, EP-képviselő a KONTAKT központ tegnapi átadásán. Hozzátette: a fejlesztés legfontosabb üzenete az, hogy a kormány komolyan veszi a fogyatékkal élők jelmondatát, a semmit rólunk, nélkülünk szlogent. Vitályos Eszter, az Emmi európai fejlesztéspolitikáért felelős államtitkára méltatta a Sinosz munkatársainak áldozatos munkáját, mondván, a jelnyelvi tolmácsszoláltatáson kívül is az élet számos területén könnyítik a hallsássérült emberek hétköznapjait.

A beruházás során megújult a SINOSZ székházának egy része: az eddigi vizes pince helyén új tolmács­szobákat alakítottak ki uniós forrásból. Állami költségvetésből végezték el az épület aljzatszigetelését, valamint kiépítették a modern fűtésrendszert. A két projektre összesen több mint negyedmilliárd forintot költöttek.

A KONTAKT olyan, Európában is egyedülállónak számító tolmács­szolgálat, amelynek keretében jelnyelvi tolmácsok segítik számítógépen vagy okoseszközön keresztül a siketeket és nagyothallókat. Kósa Ádám elmondta: a KONTAKT-szolgáltatás keretében több mint másfél ezer ember kommunikációját tudják segíteni, évente 4500 hívást bonyolítanak le. A fejlesztés keretében a jelnyelvi tolmácsszolgálat hat új állással gazdagodott, amelyeket a legújabb és a legjobb technikával szereltek fel. Az új bokszoknak köszönhetően párhuzamosan egyszerre több tolmács lehet segítségére a hallássérülteknek, így a jövőben akár az is lehetővé válhat, hogy a szolgáltatás folyamatos legyen, jelenleg ugyanis – a vészhelyzeti ügyeletet leszámítva – reggel nyolctól este nyolc óráig lehet igénybe venni a Kontaktot.

A civil szervezet rászorultsági alapon már eddig is számos tabletet biztosított a Sinosz tagjainak, hogy a tolmácsszolgáltatást igénybe tudják venni, de a jövőben további kétszáz készüléket bocsátanak a siketek rendelkezésére – tudtuk meg Wágner Zoltántól, a SINOSZ projektvezetőjétől. Kósa Ádám megjegyezte, hogy a készülékeknél is fontosabb maga a rendszer, amely rengeteg emberhez juthat el, hiszen okostelefonon is működik, amelyet bárhová magukkal vihetnek a hallássérültek. Emellett egyre több kormányhivatalban, bankban és kórházban is kihelyeztek már készülékeket, amelyeken működik a KONTAKT.

Kósa Ádám hangsúlyozta: mivel folyamatosan nőnek az igények, céljuk, hogy minél több tolmácsot vonjanak be a szolgáltatásba. Jelenleg nagyjából kétszáz regisztrált tolmács van az országban, ám közülük nem mindenki aktív. Beszélt arról is, hogy a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége a KONTAKT tapasztalatait felhasználva valósítja meg az állammal közösen a Távszem projektet, amellyel a vakokat és gyengénlátókat segíthetik majd az interneten keresztül.

forrás: magyarhirlap.hu

KONTAKT